21 december 2011

Tres Leche Cake


In de tv-serie “Sex and the city” zit een aflevering waarin Miranda besluit niet meer aan seks te doen totdat de omstandigheden zich verbeteren, want ze trekt het niet langer om nog meer slechte afspraakjes te hebben. In plaats daarvan ontdekt ze dat zeven chocolade eclairs en The John Stewart show ook een fijne besteding van de zaterdagavond zijn. Maar waarom zou je steeds zeven eclairs kopen als je ook een grote taart kan halen? Het paradepaardje van de bakker kost echter $74.50 en dat gaat haar toch te ver. En verdorie, je kunt voor twee dollar ook een pak Duncan Hines chocolate cake mix kopen. Vervolgens zie je haar herhaaldelijk heen en weer lopen om stukken van haar eigen gemaakte cake te snijden. En dat is mijn punt: waanzinnig lekker kan het niet zijn, maar toch is er iets mee waardoor je steeds weer terug komt. Je eet maar door,maar je voelt je steeds schuldiger. Uiteindelijk smijt Miranda de rest in de vuilnisbak en spuit er afwasmiddel overheen om helemaal zeker van haar zaak te zijn.


Kijk, en aan dat stukje moest ik denken toen ik steeds weer bij mijn Tres Leche Cake terugkwam. De taart was zeker niet vies, maar een hoogstandje was het toch ook niet. Wel moest ik zeker 3 uur extra hardlopen om weer calorieneutraal te raken. Ik twijfelde zelfs of ik hem op het blog zou zetten, omdat ik niet zeker wist of ik het opnieuw zou maken. Ik vind het geen verjaardagstaart of dessert, wel een taart die je in je eentje op de bank opeet, terwijl je een Sex and the citymarathon kijkt. Ook zie ik dit nog wel eens terugkomen als onderdeel van een dessert. De gedrenkte cake zou namelijk ook mooi in een glaasje kunnen en dan samen met slagroom en vers fruit afgedekt worden. Dat valt te overzien qua hoeveelheid. Dus okee, het is blogwaardig...

Tres Leche cake is een cake geweekt in, de naam zegt het al, 3 soorten melk. Er gaat een laag slagroom overheen en als topping kan van alles worden gebruikt: maraschino kersen (de klassieker), amandelschaafsel, een fruitsaus of vers fruit, etc. Het is een eigenaardig recept, omdat we niet gewend zijn om een cake in zoveel melk te weken, maar toch kan de cake veel hebben en het resultaat is eerder een zware pudding dan een cake.

Het beslag is van biscuitdeeg. Een reguliere botercake zou veel te zwaar en zompig worden, dus je kunt geen kant-en-klare cake kopen.

Tres leche cake
Het recept hieronder geeft een behoorlijk grote taart. Halveer het recept als je verstandig bent.

Voor het biscuitdeeg:
roomboter om in te vetten
125 gr bloem
1 tl bakpoeder
½ tl zout
5 eieren (L), gesplitst
200 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
80 ml melk

1 blikje (397 gr) gecondenseerde melk (gezoet; sweetened condensed milk)
1 blikje (410 gr) gecondenseerde melk (ongezoet; evaporated milk)
80 ml slagroom of (volle) melk
Dit is goed voor ongeveer 750 ml melk. Daar gebruik je 500 ml van.

Verder voor de bovenlaag:
250 ml slagroom
2 el suiker
topping: maraschino kersen, amandelschaafsel, een fruitsaus of vers fruit

Verwarm de oven voor op 175 graden (155 graden hetelucht).

Vet een bakvorm (de vorm maakt eigenlijk niet uit, zolang je straks maar een schaal of bord hebt waar het op kan staan) in met boter.

Meng de bloem, bakpoeder en zout in een kom. Klop de eidooiers schuimig met 150 gr van de suiker. Voeg de 80 ml melk en vanillesuiker toe. Voeg dit toe aan het bloemmengsel en roer voorzichtig door totdat het goed gemengd is.

Klop de eiwitten met een mixer totdat het stijve pieken vormt. Voeg de rest van de suiker (50 gr) toe en klop het erdoorheen. Spatel dit voorzichtig door het beslag, zodat het luchtig blijft. Giet het beslag in de vorm en bak dit 35 tot 40 minuten. Als je er een satéprikker insteekt, moet die er droog uitkomen. Zo niet, bak het nog even langer.
Haal de cake dan uit de oven en laat het afkoelen op een rooster.

Meng de 3 soorten melk. Leg de afgekoelde cake op een schaal of in een vorm en prik de bovenkant in met een vork. Ik sneed zelf een stuk van de bovenkant van de cake af, omdat ik het teveel vond. Laat dan met een klein straaltje de melk erop lopen en geef het de tijd om in de cake te trekken. Let er op dat de randen ook goed nat worden. Je hebt niet alles nodig van de melk! Je zult ongeveer 250 ml overhouden. Dat wordt verder niet gebruikt.





Klop de slagroom stijf met de suiker en verdeel dit over de cake. Versier de taart met een topping naar keuze.


Oordeel van het smaakpanel: de dames waren als Miranda; ze bleven terugkomen, terwijl ze eigenlijk een beetje ziek waren. Ik bedoel maar…




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...