9 november 2011

Paprika-tomatensalade en feta mousse


Eens in de zoveel tijd besef ik dat het gênant wordt en dat ik de situatie echt onder ogen moet komen. Terwijl ik van mezelf zo opgeruimd ben, is er maar weinig organisatie te ontdekken in mijn receptenarchief. Nou ja, dit blog is een aardige poging om het beste bij elkaar te zetten, maar je moet hier niet op de kamer komen die bedoeld is als overstort voor alles wat we even niet onder ogen willen komen. Daar, in een Billy-kast van de IKEA met extra hoog opzetstuk, ligt een jaar of 7 aan verzamelde foodmagazines en knipsels. Nederlands, veel Scandinavisch, behoorlijk wat Brits materiaal en een incidentele Oostenrijkse, Zwitserse, Duitse en Russische uitgave. En soms moet je daar wat aan doen. Het is vrij zinloos en je trekt er eens wat uitstekende blaadjes tussenuit, met het risico dat je een teer evenwicht binnenin de stapel ontwricht en de hele zooi naar beneden stort, maar nog erger is het dat je binnen no-time jaren terug in de tijd bent: “och ja, dat maakte ik toen” en “dat was ik helemaal vergeten…”. En met een vers stapeltje recepten keer ik dan weer terug naar de keuken.


Deze salade maakte ik een paar jaar geleden vaak nadat het ooit in een Good Food magazine had gestaan. Het moet twee uur de oven in en het zou ideaal zijn voor in de zomer, maar wij aten het hier bij de pasta met Etruskische saus en ik weet zeker dat het deze winter nog wel een paar keer op tafel komt.

De feta mousse komt volgens mij ook van de Good Food, maar ik kan de exacte bron echt niet meer vinden… Wel past het geweldig bij de salade. Zorg voor een goede feta met flink wat smaak, want met een witte spons wordt het niets.


Paprika-tomatensalade
Recept voor 4 personen
Bron: Good Food magazine juni 2006

5 rode paprika’s
1 pond (kleine) tomaten
2/3 bol knoflook
2 el olijfolie
1 volle tl suiker
2 el balsamicoazijn
2 tl tijm
vers basilicum, een ruime handvol, in reepjes gesneden

Was de paprika’s en tomaten.
Snijd de paprika’s doormidden en haal de zaadlijsten eruit. Snijd de helften in vieren.
Snijd kleine tomaten doormidden, of grotere exemplaren in vieren.
Haal de teentjes knoflook los en pel ze.
Voeg alles, behalve het basilicum, samen in een ovenschaal en bak dit twee uur lang, niet afgedekt, op 160 graden (hetelucht 140 graden) in de oven.
Laat het afkoelen en bewaar het in de koelkast, maar haal het er twee uur voor het serveren uit, want het is lekkerder op kamertemperatuur. Voeg ook dan pas het basilicum toe en serveer het met een lekkere schep:

Feta mousse:
200 gr crème fraiche
150 gr feta, in stukjes
1 blaadje witte gelatine
(witte) peper

Week de gelatine een paar minuten in koud water.
Verwarm de crème fraiche en fetastukjes zachtjes op laag vuur, totdat de feta zacht is. Voeg de gelatine toe, roer goed en breng op smaak met peper. Pureer het vervolgens in een blender of keukenmachine. Giet het in een schaaltje en laat opstijven in de koelkast.


Oordeel van het smaakpanel: feta – ja. Paprika – nee. Wat verrassend.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...