14 november 2010

Ragù alla Bolognese

Aan de Oostkust van Groenland, in een klein dorp (maar klein zijn ze allemaal daar), woont een Italiaan die daar een pension heeft; het Rode Huis. Tenminste, als alles een beetje bij het oude is gebleven, want ik was daar jaren geleden voor het laatst. Over die Italiaan valt veel te vertellen, maar daar gaat het nu niet over. Wel dat hij daar zelf ook achter het fornuis staat en voor zijn gasten kookt. En dat doet hij goed. Heel erg goed, mag ik wel zeggen.


Op een dag kwam ik vermoeid en koud terug van het zitten op een hondenslede, en hij gaf mij ragù als lunch. Blijkbaar was ik nog niet zo heel erg culinair ingesteld, want eenmaal thuis mailde ik hem voor zijn recept van wat bij nader inzien een van de bekendste Italiaanse gerechten is, dus dat had ik zelf ook wel kunnen opzoeken. Ik kreeg een vertederend Engels briefje terug en ik koester het in mijn receptenmappen. Vooral als herinnering, want ik heb inmiddels mijn eigen versie.
Een ingrediënt dat hij niet noemde, maar wat er volgens mij wel inzat, was zeehondenvlees. Nu heeft de lokale supermarkt dat hier niet en ook jagen we Lenie ‘t Hart tegen ons in het harnas, maar zo gek zou het nog niet zijn. Zeehondenvlees heeft wel wat weg van lever en dat is als ingrediënt nog wel klassiek te noemen. Helaas moeten de huisgenoten hier niets van lever hebben, dus we maken een brave, maar ook politiekcorrecte ragù alla Bolognese:

Ragù alla Bolognese
Voor heel veel, gewoon in porties invriezen als je overhoudt!

150 gr ui
150 gr wortel
150 gr selderijstengels
Olie
1 pond half om half gehakt
1 pond rundergehakt
200 gr rauwe ham
200 gr spek
3 glaasjes soepele rode wijn
3 glaasjes runderbouillon
3 kleine blikjes geconcentreerde tomatenpuree
Kruiden naar smaak: rozemarijn, tijm en peper

Maak een ‘soffritto’ van de ui, wortel en selderij door deze zeer fijn te hakken in de keukenmachine. Het moet geen puree worden, maar wel hele kleine stukjes! Fruit dit 10 minuten in de olie in een grote (braad)pan. Draai het vuur dan hoger en voeg het gehakt toe, en bak dit rul en bruin. Ondertussen de ham en het spek ook zeer fijn malen in de keukenmachine en dit ook toevoegen aan de pan. Als alles goed is doorgewarmd en het gehakt is bruin, de wijn, bouillon, tomaat en kruiden toevoegen. Dan het vuur laag draaien, de pan kan het liefste op een sudderplaatje, en laat het zo minimaal 3 uur sudderen. Af en toe omscheppen.
Deze hoeveelheid is voldoende voor zo’n 10 porties, die ik invries. Het is ideaal als snelle hap doordeweeks. Speciaal voor de kleine chef bak ik er wat spitskool of wortel bij en die roer ik er doorheen.
Serveren met pasta naar keuze en met parmezaan natuurlijk.

Oordeel van de kleine chef: Mmmmm!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...